Direktlänk till inlägg 8 september 2009

"25% mindre socker"....

Av E - 8 september 2009 09:14

Jag har funderat på en sak ett par dagar nu. Här kommer funderingen:


Om man går in på Ica med inställningen att handla hem frukost, så kanske man först går till flingor/müsli hyllan. Här matas man med slogans som "Fulladdad med energi".. Fulladdad med vilken energi? Jo troligtvis är det socker, socker som i Tillsatt socker.

Går man sedan vidare till mejerihyllan så faller säkerligen uppmärksamheten på Yoghurten med texten "25% mindre socker"... Men denna sänkning innebär säkerligen bara att du har fem sockerbitar på din frukosttallrik istället för sex... (Plus fem sockerbitar för den tidigare inhandlade müslin)


Hur ska man som en vanlig Svensson bära sig åt för att inte luras i dessa fällor? Det är inte godiset som är farligt, varenda människa vet säkert att det inte är bra att äta för mycket godis, chips och läsk. Men hur ska man veta att yoghurten med "25% mindre socker" och flingorna som är "Fulladdade med energi" egentligen är onyttigt?


Samma sak gäller om man går in på exempelvis Max hamburgerrestaurang. jag och KJ var där för ett par veckor sedan under en bilfärd, och det första jag möttes av när jag klev innanför dörrarna var en två meter hög pappersmänniska, som höll ut sina byxor och visade på att han minsann gått ner i vikt, med texten "Johan åt bara hamburgare och gick ned trettio kilo på 90 dagar" Detta var alltså den stora texten som basunerades ut.

Detta alltså med hjälp av Max mat.....


Om man går in på Max hemsida kan med hjälp av flertalet knapptryck få fram att Johan hade ätit Max hamburgare, men menyerna hade gjorts om så att pommes frites blev morötter, och läsken blev vatten. Men detta framgår inte av reklamskylten innanför dörrarna på Max restaurangen...


Politikerna pratar på att införa samma sorts skatt som finns på cigaretter och öl, på godis... Men är det verkligen godis som är boven i dagens samhälle?

Jag begriper inte hur man kan få framställa Mc'Donalds, Max etc. som NYTTIG mat! Det är för mig ett enormt frågetecken....


44% av Sveriges befolkning lider av övervikt eller fetma. Det är nästan varannan människa... Behöver vi verkligen då bli itutade att Max hamburgerrestaurang gör nyttig mat?




 
 
Ingen bild

Evelina

9 september 2009 17:43

bra skrivet och väldigt tänkvärt. det är helt sjukt att nästan halva Sverige lider av övervikt eller fetma. näringslära borde bli ett ämne i skolan!

 
Andrea

Andrea

11 september 2009 09:40

Jag håller helt och fullt med dig om att det är helt hopplöst som vanlig att hålla reda på vad som är bra och inte. Dessutom med massa reklam som gör det förvirrande. Jag kollade en period upp innehållet i allt jag åt och det var nästan omöjligt att hitta saker utan socker. Nu kör jag på naturell grejer och lagar de mesta från grunden.

http://www.andreafranzen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E - 20 november 2009 22:42

Jag tröttnade på bloggplatsen.. min blogg finns nu här: www.emegu.blogspot.com ...

Av E - 20 november 2009 22:00

  Kan man längta efter att bli trött? Ja, jag tror faktiskt det... Jag längtar efter känslan som man har i kroppen när man har sprungit eller cyklat ett riktigt hårt pass. När man bara vill äta och sen lägga sig på soffan och benen känns alldeles...

Av E - 18 november 2009 11:29

Jag surfade in på Ginza.se för att se om det fanns något nytt spel till Wii som kanske skulle passa oss... Och jag hittade ett som i alla fall jag vill ha :) New super mario!! Hoppas Kj också vill ha det, för då slår vi nog till när det släpps.   ...

Av E - 17 november 2009 14:57

Wow, idag har jag haft något att göra.. Hade en tid på vårdcentralen kl 13 för att förlänga min sjukskrivning och få nya mediciner... Så nu är jag sjukskriven året ut. Nu ska bara papprena in till Försäkringskassan så kanske jag kan få min ersättni...

Av E - 3 november 2009 11:13

Jag har precis lyssnat på Hallå P3. Ett program som jag tycker oftast har väldigt bra diskussionsämnen! Så var det även idag. Ang. att lita på sin läkare eller inte?!  Det jag har varit med om är självfallet inte i närheten av så hemskt som ...

Ovido - Quiz & Flashcards