Alla inlägg under april 2009

Av E - 26 april 2009 21:33

Denna dag startade med att jag städade lite här hemma, det var ett tag sedan sist så det var lite dammigt.. Men nu är det rent =)!

Sedan åkte jag och KJ till mamma&pappa, vi skulle tvätta vår bil invändigt och utvändigt. Det behövdes verkligen, och rent blev det. Fick lite hjälp av Leon i början, innan han skulle sova middag. Han är alltid lika gó!


På eftermiddagen slappade vi bara här hemma, och rätt som det var plingade det på dörren. Jag hoppade och öppnade, och utanför stod Annie,PJ, Linda och Erik.. Vad förvånad jag blev =) Det är kul när man känner att man har riktiga kompisar =) Dom kom med kött, pastasallad och en smarrig sallad. Ochi hemlighet hade KJ laddat grillen, så det blev grillmiddag. Härligt! Födelsedagspresent fick jag också, en bok som verkar vara riktigt bra. Så den ska jag sysselsätta mig med denna vecka.

Tack för att ni kom, det var uppskattat =)


Det var allt för nu,

hejsvejs



Av E - 23 april 2009 12:28

Vad härligt väder det är ute :) Det blir jag glad av, att man inte måste ta på sig en tjock jacka och mössa för att hämta posten...

 Men tyvärr så ägnas denna dag helhjärtat åt min hemtenta, som skall in 17.00 i eftermiddag. Vi fick den igår, så bara två dagar har vi haft på oss. Jag som varit borta från studierna ett par veckor har haft lite svårt att komma igång, men nu rullar det på hyfsat så jag ska nog hinna klart tror jag.


Var hos en ortoped/idrottsläkare i tisdags kväll, vilket blev allt annat än ett muntert besök. Han var till 99,5% övertygad om vad min skada är för något, vilket känns väldigt skönt. Dock har han beställt magnetröntgen, detta för att se hur stor omfattning skadan har...

Beskedet jag fick var en så kallad avulsionsfraktur vid sittbensknölen. Det innebär att min hamstringsmuskulatur troligen har blivit för stark för fort, och senan + infästningen av senan/muskeln i sittbenet inte har hängt med i utvecklingen. Detta har medfört att infästningen sena till sittben har brustit.

Det innebär just nu kryckor i ca två veckor, för att lugna ned det hela, eftersom allt är så otroligt irriterat eftersom att varje steg jag tar påverkar stället. Efter det är det excentrisk träning som ska påbörjas, men som det är nu kan jag inte  ens göra hamstringscurls utan vikt... Så det känns ganska långt kvar tills jag kan gå på med några vikter...

En total rehabtid, tills jag kan återgå till cykel och löpträning, trodde han beroende på omfattningen ligger kring 3-6 månader...


Vad jag har framför mig nu, istället för en rolig triathlonsäsong, är alltså rehab, rehab och åter rehab...


Av E - 18 april 2009 09:29

Jag har för första gången varit på ett två-veckors träningsläger, och varit skadad. Det har varit fruktansvärt jobbigt att se alla de andra cykla och springa varje dag, och själv sitta kvar i bungalowen...

   Under den första veckan levde jag på hoppet att jag skulle nog kunna cykla andra veckan i alla fall. Bestämde mig för att inte provocera smärtan på något sätt fram till måndag nummer två, då jag tänkte prova att cykla ännu en gång. Fram tills dess simmade jag stadigt två pass om dagen, vilket resulterade i en simvecka på över 50 000meter. Trots denna enorma ökning av simträningen plus en hel del styrketräning, är man missnöjd när dagen är slut.. Eftersom jag inte har kunnat göra det som ursprungligen stod på planeringen...


Måndag nummer två provade jag att cykla, det var rätt gött att få ta på sig cykelkläder :) Men den lyckan varade inte särskilt länge, redan när jag satte mig på sadeln kände jag att det inte skulle gå att cykla. Stack ändå ut ett par kilometer, och testade att cykla lätta växlar uppför, och det var genast som att vara tillbaka på ruta ett. Precis lika ont som innan jag åkte ner hit.


Slutsats: Det kommer inte att bli någon cykel- eller löpträning för mig detta läger.

Trots denna konstatering körde jag på med simträningen mån-fredag. Men igår satte huvudet stopp, det ÄR inte roligt att gå själv till simbassängen, simma 1,5 eller 2 timmar för att sedan gå själv tillbaka till bungalowen och sitta där själv och vänta på att dom andra ska cykla klart.

   Så gårdagen var en tung dag med allmänt tjureri från min sida, Mp3n i öronen och horisontalläge. Det verkar som att det lär fortsätta idag, då jag inte är ett dugg piggare idag.


Jag har förgäves försökt dagligen att få tag på en läkare/sjukgymnast som kan remittera mig till magnetröntgen. Jag tror att jag måste få en magnetröntgen på detta eftersom det sjukgymnaster jag träffat inte vågar göra något för att det gör så ont och att de inte vet vad det är. Men jag får fortsätta när jag kommit hem på måndag... Mitt hopp ligger hos Globen röntgen i sthlm. Är det någon som har några tips så är dessa mer än välkomna....


I morgon går planet hem, det är positivt!!!!


Hejsvejs

Av E - 16 april 2009 20:45

Japp, idag har det varit sol, så himla härligt. Plus att jag "bara" har simmat ett pass... Ett hårt fartpass på eftermiddagen, det var jobbigt men det känns ändå skillnad att bara ha simmat ett pass. Jag har tänkt att ta ett parti biljard med KJ innan jag går tillbaka till bungalowen.


Igår slog jag ännu ett nytt rekord =) Simmade 12 900 meter på en och samma dag. Jag var riktigt mör i armarna igår kväll.  Men nu är det bara två träningsdagar kvar, tills jag äntligen får åka hem =)


Hejsvejs

Av E - 15 april 2009 10:54

Det har inte hänt så mycket här nere, förutom att solen överraskade och var framme hela dagen igår, härligt!


Annars är det simning som gäller, slog två nya personliga rekord igår =)

1. Simmade 7800 meter på ett pass

2. Simmade totalt 12 200 meter på en dag.


Nu sitter jag och laddar inför dagens två simpass. Ett tröskelpass på två timmar plus ett genomsimning/distans på drygt två timmar är planerade...

Dom andra i gruppen är ute och cyklar för fullt, jag är väldigt avundsjuk på dem måste jag säga!


Som sagt, det blir inte så mycket att berätta för mig här nerifrån. Detta med tanke på att dom största utflykterna jag gör är de 235 stegen mellan min bungalow och simbassängen, på den biten händer det inte så mycket.


Hejsvejs!

Av E - 11 april 2009 16:37

Just när vi tog detta foto kikade solen fram, härligt =)

Joachim Willén är fotografen.

Av E - 11 april 2009 11:27

Igår slog jag nytt längdrekord i simning :) Avverkade under dagens två simpass sammanlagt 11 000 meter. Låter kanske inte så mycket om man är simmare, men min normala veckodos är någonstans kring 12 000- 15 000 meter. Så då är 11 000 meter, på en dag, en hel del  =) Så mina armar är lite möra just nu..


Simmade igår kväll och även i morse med SS04, ett trevligt gäng där man känner sig välkommen på en gång!


Vädret är oförändrat, jättefint på morgonen vid sjusnåret, för att sedan bli mulet/regn mellan 10 - 17 ungefär och sen spricker det upp varje kväll igen.. Trist, för man har varje kväll och morgon förhoppningen om att det skall bli fint. Men förhoppningsvis vänder vädret  nästa vecka!


Det var allt för idag

Heppåre

Ovido - Quiz & Flashcards