Alla inlägg under augusti 2009

Av E - 26 augusti 2009 09:56

Idag startar höstterminen för mig, den näst sista höstterminen =) Jag blir färdig lärare nästa jul. Det känns bra!


Dessutom börjar det nystas upp en hel del kring min skada! Tack vare ett ihärdigt letande och tjatande till höger och vänster lyckades jag till slut få tag på en sjukgymnast vid namn Carl Askling. Det visade sig vara det bästa jag lyckats med =)

Jag träffade honom i måndags eftermiddag på GIH, han klämde, kände, vände och vred på mig och min baksida och rygg. Det första han sade efter undersökningen var;

-"Du har inte blivit riktigt undersökt över huvud taget, du har INTE några som helst fel på baksida lår, och inte heller någon smärta i baksida lår"

Lite häpen blev man då, eftersom de människor jag träffat tidigare har varit så otroligt säkra på sin sak...

Istället visade han på att min smärta sitter främst i adduktor muskulaturen. Dvs. de muskler som för benet inåt.


Efter två timmars möte och undersökning kom Carl fram till att mitt smärttillstånd kan härstamma från ryggen. Detta eftersom när han klämde och tryckte på kotorna i min ländrygg, blev smärtan nästintill outhärdlig..

Han sade att en teori kan vara att det är någon med diskarna i ryggraden som inte står rätt till. För något är riktigt, riktigt fel sade han...

Jag fick sedan gå hem, med ordinationen att direkt ta kontakt med en sjukgymnast i Falun som Carl rekommenderade. Denna sjukgymnast skall sedan med tydlig vägledning från Carl ta hand om mig under hösten. Mitt andra uppdrag var att ordna en magnetkameraundersökning av ländryggen.. Detta kändes lite jobbigt då man har ca 6 månaders väntetid på detta i Lt dalarna..


Men igår, strax efter lunch, ringde Carl till mig. Då hade han ätit lunch med en god vän. Denna goda vännen var en riktigt duktig läkare vid Sophiahemmet. Han har jobbat med  bland annat cykellandslaget och fotbollslandslaget.. Han hade då berättat för Klas om mitt tillstånd och min historia, och då ville även Klas träffa mig och ordna en Magnetkameraundersökning av ländryggen.

Och idag ringde Klas upp mig och jag fick en tid där på måndag =) Jippi!


Det var allt för idag :)


Hejsvejs

Av E - 11 augusti 2009 11:44

Nu är jag nyss hemkommen från ett simpass i Falun.. Det var jag, Kj, Jonas, Jocke, Erik och Per som simmade ett litet fartpass.. 10x100m st.1:35, lade de 7 första på 1:10-1:11, sedan de tre sista upp på 1:12.. Och OJ vad trött jag blev :)


Har ju inte simmat så mycket som ni vet, men nu de senaste två-tre veckorna har jag ju kommit igång med den biten.. Så det var riktigt skönt att simma ett fartpass!


Nu är det jobbet som hägrar, dags att skruva ihop möbler till den Nya förskolan.. Sen kommer Jocke Berggren på besök ikväll, det blir trevligt!


//Emelie

Av E - 3 augusti 2009 20:58

Av E - 3 augusti 2009 20:57

Av E - 3 augusti 2009 15:05

Nu har jag och KJ kommit hem från vår lilla semestertrip.

I onsdags åkte vi till Motala, och sov på Z-parken en natt. Simmade med Thorén och gänget på torsdagsförmiddagen. Därefter bar det av ned mot Kalmar och Stensö camping. Denna campingen var väldigt mycket finare än Z-parken.. Vilket i och för sig i nte är så svårt då Z-parken i pricip är en fotbollsplan.. I Kalmar fick vi tältplats ca 20 meter från vattnet, och alltså väldigt fin utsikt från förtältsfönstret, härligt!


På fredagen tävlade KJ i Kalmar sprint, och kom tvåa. Det var Björn Andersson som vann. Han cyklade såklart snabbast av alla, men KJ sprang snabbast :)


Lördagen spenderades även den på triathontävling, eftersom det var Kalmar IM den dagen. Det var väldigt roligt att få se Clas Björling slå banrekord efter så långt uppehåll, och nästan ännu roligare att se Eva slå svenskt rekord. Hon är grym!

Det är inte utan att man blir lite sugen på att köra Kalmar någon gång i framtiden :)


I lördags kväll åkte vi och våldgästade Elin och Tommy i LInköping. Där sov vi över och på söndagen var vi på sightseeing i Linköping city. Vi fikade i ett torn som hade utsikt över hela stan, sedan gick vi en snoa och kikade på en åsna i en park, lite affärer (som visserligen var stängda men hade fina skyltfönster), sedan åt vi på restaurang Hamlet och avslutade sedan dagen i Tornby köpcentrum.


Därefter bar det av hemåt till Hedemora och Nimbus, som även han varit på semester, men hos mina föräldrar.


Bilder från semestern kommer snart!


Ovido - Quiz & Flashcards