Direktlänk till inlägg 2 juni 2009

Första sommaren som icke-triathlet..

Av E - 2 juni 2009 00:14

Oj,oj. Sitter nu här, med beskedet från läkaren ekandes i mitt huvud!

Jag har äntligen fått svar på min magnetröntgen undersökning.


Doktorn ringde upp mig idag för att delge mig resultatet, och det första han frågade var; "Kan du gå över huvud taget?"

Jaa, svarade jag självklart. Eftersom jag vant mig såpass att det funkar i det vardagliga livet.


Men han sade sedan att MR-kameran visade att jag har ett omfattande benmärgsödem på sittebenet. Han liknade det med en stressfraktur, men utan frakturlinje. Det vill säga, helt sittbenet är skadat. Jag har genom en frekvent överbelastning skadat sittbenet.

   Det jag har framför mig nu är en L Å N G rehabiliteringsperiod. Jag ska börja med att hitta en helt smärtfri vardag, samtidigt som jag strechar i den mån det inte gör ont. Denna strechning ska jag utföra med målet att så småningom kunna böja mig framåt och exempelvis ta på mig skorna, utan smärta.


När jag sedan nått så pass långt, får jag påbörja en lätt, lätt koncentrisk styrketräning. Dessa övningar får absolut inte framkalla någon smärta.. När jag nått så pass långt får jag så småningom påbörja excentrisk styrketräning.


Man kan säga att min skada är som ett blåmärke och ett sår, om jag gör något som gör ont, så rivs skadan upp och jag får börja om på nytt med rehaben.


Allt om allt tyder prognosen enligt läkaren på en Rehab tid på ca. 8 månader utifrån det skick jag är i, i dagsläget.


Alltså blir detta min första sommar som icke-triathlet... En upplevelse som kommer att vara otroligt jobbig, men säkert nyttig på något sätt... Det är dock lite svårt att inse i dagsläget, att detta uppehåll kan vara bra för något?!?!



 
 
Ingen bild

Andrea och Eric

2 juni 2009 09:38

Åhh fy fan! Stackars dig! Inte roligt alls de där. Du får salda om till skytt denna sommar då. Det är bra för sittbenet=) O kom ihåg att det är i motgånger mästare skapas!
Kram
Andrea o Eric

 
Linda

Linda

2 juni 2009 15:28

Åhh, va trist...Men som du skriver kanske nyttigt på samma gång. Du kommer se på träning och triathlon i ett nytt perspektiv, det är jag helt säker på. Och vi skall inte tala om hur sugen du kommer vara att tävla 2010...Ses vi i göteborg?

http://www.lindaeriksson.com

 
Emelie

Emelie

2 juni 2009 16:04

Andrea 6 Eric: TAck, ja jag får helt enkelt prova på skytte :) Det vore skoj! Vi ses i sommar. Kram!



Linda: Jadu, 2010 då du :) Då kommer jag vara jättesugen på att tävla o träna triathlon.. Precis osm jag är nu... Jo, jag följer med KJ ner till Göteborg, så jag ska heja på dig där !

http://www.emeg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av E - 20 november 2009 22:42

Jag tröttnade på bloggplatsen.. min blogg finns nu här: www.emegu.blogspot.com ...

Av E - 20 november 2009 22:00

  Kan man längta efter att bli trött? Ja, jag tror faktiskt det... Jag längtar efter känslan som man har i kroppen när man har sprungit eller cyklat ett riktigt hårt pass. När man bara vill äta och sen lägga sig på soffan och benen känns alldeles...

Av E - 18 november 2009 11:29

Jag surfade in på Ginza.se för att se om det fanns något nytt spel till Wii som kanske skulle passa oss... Och jag hittade ett som i alla fall jag vill ha :) New super mario!! Hoppas Kj också vill ha det, för då slår vi nog till när det släpps.   ...

Av E - 17 november 2009 14:57

Wow, idag har jag haft något att göra.. Hade en tid på vårdcentralen kl 13 för att förlänga min sjukskrivning och få nya mediciner... Så nu är jag sjukskriven året ut. Nu ska bara papprena in till Försäkringskassan så kanske jag kan få min ersättni...

Av E - 3 november 2009 11:13

Jag har precis lyssnat på Hallå P3. Ett program som jag tycker oftast har väldigt bra diskussionsämnen! Så var det även idag. Ang. att lita på sin läkare eller inte?!  Det jag har varit med om är självfallet inte i närheten av så hemskt som ...

Ovido - Quiz & Flashcards